צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

מי זכאי להחזר מס? 6 מצבים בהם כדאי לכם לבדוק זכאות

ראשי / מי זכאי להחזר מס? 6 מצבים בהם כדאי לכם לבדוק זכאות
זכאות להחזר מס
תוכן עניינים

מי זכאי להחזר מס? שכירים המקבלים שכרם מהמעסיקים, זכאים להטבות מס שונות הניתנות להם בשכרם. לדוגמא: נקודות זיכוי או זיכוי על הפרשות לפנסיה. לכאורה, השכר וסכום המס ששולם הוא סופי. בפועל קיימים מצבים רבים בהם שכירים עשויים להיות זכאים להחזר מס.

 

6 מצבים בהם כדאי לבדוק זכאות להחזר מס

זכאות להחזר מס בגין ילדים

בני זוג נשואים זכאים לנקודות זיכוי נוספות עבור כל ילד שנולד להם.

לזוג נשוי נולד ילד במהלך שנת המס. האם יצאה לחופשת לידה ואחר כך לחופשה ללא תשלום וחזרה לעבודה בשנת המס הבאה. המעסיק עדכן את לידת הילד רק בחודש ינואר בשנת המס הבאה.

עבור הילד מקבלת האם 1.5 נקודות זיכוי המגיעות לה בשנת המס בה נולד הילד. מכיוון שלא קיבלה הטבת מס זו מהמעסיק בשנת המס בה נולד, היא עשויה להיות זכאית להחזר מס ומומלץ עבורה לערוך בדיקה.

האב מקבל גם הוא 1.5 נקודות זיכוי בגין כל ילד בשנת לידתו, אם הודיע למעסיקו יקבל את ההטבה בשכרו אם לא הודיע או שהמעסיק לא עדכן, יהיה זכאי גם הוא להחזר מס.

 

פרידת בני זוג נשואים עם ילדים 

פרידה וגירושין הוא תהליך שבני הזוג לא ממהרים לפרסם בפומבי במיוחד למקום עבודתם.  נניח ולזוג 3 ילדים מעל גיל 5. האם הנשואה מקבלת עבור ילדיה 3 נקודות זיכוי. האם הגרושה תקבל נקודת זיכוי נוספת כמשפחה חד הורית. אם בעלה לשעבר משתתף בכלכלת ילדיו, יקבל גם הוא נקודת זיכוי נוספת. לכן, זוג שכירים שנפרד ולא הודיע על הפרידה למעסיקים שלהם לפני שהסתיימה שנת המס עשויים להיות זכאים להחזרים.

 

הפקדות עצמאיות בקרן פנסיה ותשלום עצמאי לביטוח אבדן כושר עבודה

מעסיקים מחויבים להפריש עבור עובדיהם לקופת גמל לקצבה, במקביל מפרישים העובדים משכרם לאותה קופה. העובדים זכאים להקלת מס על הפרשותיהם ומקבלים אותה מהמעסיקים.

קיימים מקרים בהם עובדים משלמים בעצמם לקופת גמל. במידה והטבת המס לא נוצלה במלואה דרך השכר, יוכלו העובדים לפנות לרשות המיסים לקבלת החזר מס, לאחר בדיקת זכאותם.
* בדיקת זכאות כדאי לעשות במקרה של עבודה רק בחלק מהשנה. חישוב המס על ההכנסה עבור שכירים הוא שנתי. כאשר עובדים רק בחלק מהשנה יתכן מצב בו תשלום המס שבוצע בתקופת העבודה גבוה מתשלום המס בחישוב שנתי.


מעבר דירה ליישוב ספר או אזור פיתוח

מדינת ישראל רוצה לעודד מגורים ביישובי ספר או באזורי פיתוח, ונותנת הנחות בתשלומי המיסים לאלה המתגוררים 12 חודשים או יותר, באחד מהיישובים הנמצאים ברשימה ארוכה המתפרסמת מדי פעם על ידי רשות המיסים. לדוגמא: מגורים בדימונה מזכים ב-16% הנחה עד לתקרת הכנסה בסך 192,000 ₪ (נכון לשנת 2017). שכירים שלא קיבלו הטבת שכר זו  מהמעסיקים, עשויים להיות זכאים להחזר מס.


החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי

במקרים מצערים בהם הוצאות בגין אחזקת קרוב משפחה (ילדים, בני זוג, הורים) במוסד סיעודי, משותק ומרותק למיטה, עיוור או לא שפוי נוצרת זכאות לזיכוי ממס. הזיכוי ניתן על תשלומים העולים על 12.5% מההכנסה החייבת במס המוגבלת בתקרה. מגבלה נוספת היא שאם התקבלו נקודות זיכוי בעד נטול יכולת לא יינתן זיכוי זה. כדאי לבדוק זכאות במקרים כאלה.

 

לסיכום, רבים הם המצבים שעשויים להוביל להחזרי מס. כדאי לדעת מהם הזכויות והחובות בהקשר לתשלומי מס הכנסה כדי שיהיה ניתן לקבל את מלוא הטבות המס, במיוחד במקרים בהם נזקקים לסיוע כלכלי ככל האפשר.

השאירו תגובה
המרכז להחזרי מס

המרכז להחזרי מס מלווה שכירים (ולא רק) בתהליך בדיקה וקבלה של החזרים מהרשויות, בתהליך פשוט מצדכם, כל הדרך למימוש הזכות להחזר מס.

 

מאמרים נוספים