צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

החזר מס למורים

ראשי / החזר מס למורים

מערכת החינוך במדינת ישראל מעסיקה מעל ל-150 אלף מורים והם מופקדים על לימוד וחינוך ילדינו ועל הידע והערכים שמערכת החינוך אמורה להעביר להם.

 

לכולנו יש נטייה לחשוב שכל המורים מועסקים על ידי משרד החינוך וזוכים לכל תנאי השכר הטובים של משרה מלאה, כולל קרן השתלמות, יציאה לשנת שבתון ותשלום על חופשת הקיץ. אלא שהמצב הוא שונה.

 

חלק מהמורים מועסקים רק על ידי קבלני הוראה ואינם זוכים לאותם תנאים כמו חבריהם העובדים כשכירים של משרד החינוך.

 

מורים אחרים, מועסקים במשרה חלקית דרך משרד החינוך ומועסקים בנוסף על ידי קבלני הוראה בתוכניות חינוך מיוחדות כמו קרן קרב או בחברה למתנ"סים. מורים אלה מקבלים תנאי שכר מלאים בחלקיות משרה ממשרד החינוך ובמקביל עובדים באותה עבודת הוראה ומקבלים שכר נוסף ללא תנאים כלל.

 

שינוי תנאי העסקתם של המורים הנחשבים מורי קבלן, מעסיק רבות את אנשי החינוך, את הכנסת ואת מבקר המדינה ועד שיוסדר נאלצת קבוצה גדולה של מורים לעבוד בכמה משרות חלקיות, לקבל תשלום רק על שעות הלימוד בפועל הנקראות "שעות אפקטיביות", ללא תשלום על חופשות וימי חג ונדרשים לעבוד רק בחלק מהשנה.

 

אם אתם מורים, כדאי שתדעו שבגלל האופי המשתנה של עבודתכם כשכירים בהוראה, מבחינת שעות עבודה ועבודה חלקית במהלך השנה אתם עשויים להיות זכאים להחזרי מס.

 

גם מורים המועסקים במשרה מלאה דרך משרד החינוך עשויים להיות זכאים להחזרי מס, הכיצד?

 

משרדים ממשלתיים אינם חפים מטעויות. בנוסף, יש לא מעט סעיפים נוספים אשר אינם תלויים במישרין בתלוש השכר שעתידים לתת החזרי מס למורים.

 

מורים החזרי מס

 

מצבים בהם יכולים להיות החזרי מס למורים

 

יציאה לשנת שבתון

מס הכנסה מחושב על ההכנסה בחישוב שנתי. שיעור המס השולי נקבע לפי ההכנסות הצפויות השנתיות. שנת מס מתחילה בינואר ומסתיימת בדצמבר. שנת שבתון מתחילה עם תחילת שנת הלימודים, בחודש ספטמבר ומסתיימת לאחר חופשת הקיץ. התוצאה היא שבחלק מהשנה משולם שכר מלא ובחלק של השבתון משולם שכר חלקי ופטור ממס על ידי קרן ההשתלמות. במקרה זה, יש לבצע חישוב מחדש של המס השנתי לפי סך הכנסות עד היציאה לשנת שבתון, מכאן הזכאות להחזרי מס למורים.

 

עבודה כמורי קבלן

כ-27 אלף מורים מועסקים כמורי קבלן ולא ישירות על ידי משרד החינוך. המורים עובדים לפי שעות, בחלקיות משרה ובמספר מקומות עבודה ללא רצף העסקה וללא קבלת שכר בחופשות. ריבוי מקומות עבודה, אופי העבודה המשתנה והארעי, שיוך שכרם של מורים אלה למדרגות מס בשיעור מס שולי גבוה ובגלל העובדה שהעבודה אינה מתמשכת על פני כל השנה עלול ליצור מצב של גביית מס ביתר. כאשר יש מורכבות כזו באופן ההעסקה מומלץ מאד ואולי אפילו חובה לערוך בדיקה לאפשרות של החזר מס.

 

משתנים אישיים

תלוש השכר שלכם אינו בבת הכול. גם למשתנים בחייכם האישיים יש משקל רב במס הכנסה. אם זה עתה סיימתם תואר אקדמי אז אתם זכאים לנקודת זכות במס הכנסה. אם ילדתן לאחרונה אז מגיעות לכן הקלות ממס הכנסה. אם בן הזוג סובל מנכות, אם הילד סובל מלקות (המוכרת על ידי מס הכנסה), אם אתם תומכים בהורה סיעודי המאושפז במוסד סיעודי מוכר ועוד. כלומר, יש הרבה תנאים נוספים שעשויים לזכות אתכם בהחזרי מס.

 

איך תקבלו החזרי מס?

  • בדיקת זכאות להחזר מס באמצעות סימולטורים של רשות המיסים או הסתייעו באנשי מקצוע מומחים שיערכו בדיקה יסודית לא רק של הרכב הכנסותיכם, אלא גם בהתחשב במצבכם האישי והמשפחתי, המקנה לכם נקודות זיכוי וזיכויים במסגרת הטבות המס המגיעות לכם על פי החוק. רצוי להיזהר ולהגיש בקשה רק אם אתם בטוחים בזכאותכם.
  • הגשת בקשה – מורים הזכאים להחזרי מס צריכים להגיש דו"ח שנתי על הכנסותיהם בטופס של מס הכנסה (טופס 135). הדו"ח יכלול הכנסותיהם מכל מקורות ההכנסה שלהם ואת הזכאות שלהם להטבות מס.
    *יש צורך להגיש בקשה לכל שנה בנפרד וניתן לבקש החזרים עד 6 שנים אחורה.
  • בדיקת הבקשה – מס הכנסה יערוך בדיקה לדו"ח ויקבע אם מגיע לכם החזר. ההחזר יעבור לחשבון הבנק שלכם בתוספת ריבית והפרשי הצמדה.

לסיכום, החזרי מס למורים מתקיימים בשני מצבים נפוצים: בשנת שבתון ובעבודה במספר מקומות באופן לא רציף במהלך השנה.

 

מורים, אם אופן העסקתכם מורכב או יצאתם לשנת שבתון, בדקו זכאותכם להחזרי מס.

החזר מס למורים

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!