צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

החזר מס על הפסדים בשוק ההון

ראשי / החזר מס על הפסדים בשוק ההון
החזר מס על הפסדים בשוק ההון
תוכן עניינים

שוק ההון מאפשר לאנשים מן השורה להשקיע כסף בסביבה פיננסית שוקקת, דינמית ורווחית מאוד, לייצר רווחי הון ולהגדיל את נכסיהם הפיננסים ואת רווחתם הכלכלית. עם זאת, גם השקעות בשוק ההון עלולות להסתיים בהפסדים. ולכן בכל הנוגע להשקעות בשוק ההון, חשוב להבין את ההשלכות של ההפסדים ואת האפשרות לקבל החזרי מס בגינם לפני שמתחילים להשקיע.

במאמר זה נבחן את ההיבטים העיקריים של החזרי מס על הפסדים בשוק ההון החל בתשלום מס על רווחי הון, דרך החזרי מס על הפסדים וכלה בקיזוז ההפסדים ברווחים.

 

למה אנחנו משלמים מיסים על רווחי הון

לפני שנדון בנושא החזר מס על הפסדים בשוק ההון, נברר למה אנחנו צריכים לשלם מיסים על רווחי הון. ובכן, כל מי שמשקיע בשוק ההון, והשקעתו מניבה רווחים, נדרש להקצות שיעור מסוים מרווחיו לקופת המדינה באמצעות מערכת המיסוי המדינית. רווחי הון הם רווחים שהתקבלו ממכירה של נכסי הון או מהחלפתם כמו מניות, אגרות חוב או נדל"ן. חשוב לזכור שמטרת המיסוי על רווחי הון היא קידום הוגנות ושוויון במערכת המס. המיסוי מבטיח שאנשים שהפיקו רווחים ניכרים מהשקעותיהם יתרמו את חלקם לכספים הציבוריים. אי תשלום מס על רווחי הון הוא עבירה על החוק, וזאת הסיבה העיקרית שבגינה אנחנו משלמים מיסים על רווחי הון.

 

החזרי מס על הפסדים בשוק ההון

החזר מס שוק ההון הוא החזר על הפסדים שהמשקיעים סופגים, כלומר על הכסף שהם מאבדים בכל שנת מס. בחוק נקבע שכל מי שמשקיע בשוק ההון ומפסיד יכול לקזז את הפסדי ההון שלו מהרווחים שהרוויח ולקבל החזר על המסים ששילם בגין הרווחים. משמעות הדבר היא שאם משקיע מפסיד כספים, הוא יכול להשתמש בהפסדים הללו כדי להפחית את הכנסתו הכוללת החייבת במס ולקבל החזר בעבור מסים ששילם על רווחים בעבר. ההחזר עצמו מחושב לפי המיסים שהמשקיע שילם בעבר על רווחים מהשקעות קודמות ולפי הקיזוז שמגיע לו עקב ההפסד.

 

מי זכאי לקבל החזר מס על הפסדים בשוק ההון?

חשוב לדעת שלא כולם זכאים לקבל החזר מס על הפסדים בבורסה. בדרך כלל משקיעים רשאים לקזז את הפסדי ההון שלהם מרווחי ההון שהרוויחו באותה שנת מס. כלומר רשות המיסים מאפשרת למשקיעים לקזז את הפסדי ההון מהרווחים אך רק אם הרווחים וההפסדים אירעו באותה שנת מס.

כמו כן הפסדי ההון צריכים להיות תוצאה של מכירת נכסי הון או החלפתם לרבות מכירת אגרות חוב, מניות או נדל"ן או החלפתם ובלבד שההפסדים הללו דווחו. קיזוז ההפסד עצמו מוגבל אך ורק לנכסי הון, כלומר הפסדים ממכירת מניות אפשר לקזז רק מרווחים של מכירת מניות, הפסדים ממכירת אגרות חוב אפשר לקזז רק מרווחים של ממכירת אגרות חוב והפסדים ממכירת נדל"ן אפשר לקזז רק מרווחים של מכירת נדל"ן. ולכן חשוב שכל משקיע בשוק ההון יגדיר את הרווחים השנתיים שלו וכמובן גם את ההפסדים כדי לתבוע החזר מס בגינם. אנו ממליצים גם לבצע בדיקת זכאות להחזר מס על מנת לבדוק האם מגיע לכם החזר מס.

בישראל אי אפשר להעביר הפסדי הון משנה ושנה, ולכן משקיעים שהפסידו כספים בשנת מס נתונה, צריכים לנצל את ההפסדים שלהם ולקזז אותם מהרווחים שהרוויחו באותה שנה. רשות המיסים שואפת להקל על משקיעים שהתנסו בהפסדים בשוק ההון ולתמוך בהם. עם זאת, אם אתם משקיעים, חשוב שתבינו את מגבלות המערכת, תעמדו בדרישותיה ותפיקו את המרב מהחזרי המס העתידיים שלכם.

 

החזר מס על הפסדים בבורסה

 

איך מקזזים הפסדים מרווחים?

כדי לקבל החזר מס על הפסדים בבורסה ולקזז את ההפסדים מהרווחים צריך לחשב את הנטו של רווחי ההון או של ההפסדים בכל שנת מס. הנטו של רווחי ההון ייקבע לפי ניכוי ההפסד מהרווח. אם תוצאת ניכוי ההפסד מהרווח היא חיובית, זהו נטו של רווח הון, והוא ימוסה. אם תוצאת ניכוי ההפסד מהרווח שלילית, זהו נטו של הפסד הון, ואפשר לקזז אותו מהרווחים ולקבל החזר מס בגינו.

 

איך לממש את החזר המס על הפסדים בשוק ההון?

כדי לממש את החזר המס על הפסדים בשוק ההון צריך לקבוע את הזכאות להחזר ולאחר מכן להגיש בקשה מפורטת להחזר מס מרשות המיסים. איך עושים זאת? ממלאים טופס 135, דוח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים המבקשים החזר מס. רשות המיסים בודקת היטב את כל המידע שמוגש לה, מחשבת את ההפסדים וקובעת את שיעור המס שיש להחזיר למבקש בגינם. החזר המס על ההפסדים בשוק ההון מתקבל ישירות לחשבון הבנק של המבקש בתוך שבועות ספורים. בדרך כלל התהליך לקבלת החזר מס אינו ארוך אך הוא עלול להיות מורכב אם למבקש יש תיק השקעות גדול ומגוון. ולכן מומלץ מאוד לא להתחיל בתהליך לבד אלא להיעזר בניסיון, במיומנות ובמקצועיות של צוות המרכז להחזרי מס.

אם אתם מבינים את השלכות המס של פעילותכם בשוק ההון, ואתם יודעים איך לתבוע את זכאותכם לחזר מס בגין הפסדים, אתם יכולים להשקיע בשוק ההון ללא חשש ולדעת שלא משנה מה, תמיד תהיו מוגנים בין שתשקיעו במניות, בין שתשקיעו באגרות חוב, ובין שתשקיעו בנדל"ן או בנכסים פיננסיים אחרים.

השאירו תגובה
המרכז להחזרי מס

המרכז להחזרי מס מלווה שכירים (ולא רק) בתהליך בדיקה וקבלה של החזרים מהרשויות, בתהליך פשוט מצדכם, כל הדרך למימוש הזכות להחזר מס.

 

מאמרים נוספים